2023 blev ett tungt år för många svenska e-handlare. Inflation, höjda räntor och krig har haft en tydlig påverkan på svenskarnas ekonomi, vilket minskade konsumtionen under året. Något som resulterade i rekordmånga konkurser bland svenska företag där konkurserna bland e-handlare låg på 23% enligt Creditsafe.
Efter en tid av kraftig tillväxt under pandeminåren har e-handeln nu hamnat i en rejäl svacka som har varit svår att förutspå på förhand.
Förutom kraftiga räntehöjningar, en skenande inflation och en historisk låg krona så påverkades svenska företag även av energikrisen i Europa vilket ledde till högre driftskostnader.
Konsumenternas minskade köpkraft har också påverkat försäljningen negativt. Dessutom har en ökad konkurrens från internationella aktörer och en mättad marknad lagt extra press på svenska e-handlare.
Läget för e-handlare under 2024
Även om det värsta verkar över så kommer det ta ett tag innan läget stabiliseras för svenska e-handelare. Det gör att det finns en risk för att vi kommer se en fortsättning på antalet konkurser under 2024 också.
E-handlare måste navigera genom en tid av osäkerhet och hitta nya vägar för att locka kunder och samtidigt hålla nere kostnader. Det innebär att tänka om kring marknadsföring, logistik och kundservice.
Ett potentiellt fokusområde är hållbarhet och lokal produktion. Med ökad medvetenhet om klimatförändringar och lokal ekonomi kan e-handlare som satsar på miljövänliga produkter och nära samarbeten med lokala producenter hitta en ny nisch.
Även implementering av AI kan effektivisera delar av e-handeln som i vanliga fall tar mycket tid. Som bland annat kundanpassning och effektivare logistiksystem, vilket kan spela en nyckelroll för att reducera kostnader och förbättra kundupplevelsen.
Framtidsutsikter
Trots de rådande utmaningarna finns det hopp om återhämtning. Den långsiktiga trenden är fortfarande positiv för svenska e-handlare. Allt fler konsumenter handlar online och det finns inga tecken på att det kommer att ändras de närmsta åren.